Menu Sluiten

Een fietszadel is erg belangrijk, wij kunnen u een fietszadel adviseren om zitproblemen proberen te voorkomen

Het meest voorkomende probleem bij fietsers is zadelpijn.

Deze kwaal hoort er volgens de meeste fietsers een beetje bij. “Dat is natuurlijk niet waar”.

In de praktijk zien we vaak dat fietswinkels klanten adviseren verschillende zadels te proberen om van hun pijn af te komen, maar dat lost veelal niets op”. Met deze kennis in het achterhoofd ontwikkelde SQ-lab een unieke én ergonomische zadellijn. De belangrijkste conclusie is dat bij een goed zadel de zitbotjes de druk opvangen zodat de doorbloeding optimaal blijft.”

Meten is weten

De oplossing zit in het juiste zadeladvies en daar komt een stukje professionalisering bij om de hoek kijken. Daarom gebruikt Pot Tweewielers “het SQ-lab zadelmeetsysteem”. Het systeem bestaat uit een meting en een adviessoftware. Er worden vragen gesteld over welk type fietser de klant is, hoe vaak en hoe lang er gemiddeld gefietst wordt en of er klachten zijn.

Uitleg

Als dames bijvoorbeeld sportief (voorover gebogen) op de fiets zitten ontstaat vaak veel druk op het schaambeen. Dat veroorzaakt veel last. Ook mannen kennen het beroemde ‘slapende tintelende’ gevoel. Alle SQ-lab zadels bezitten daarom het adelstapconcept, wat inhoudt dat de neus van het zadel lager zit dan het zitvlak, zo lost SQ-lab de drukproblemen op.

Er zijn geen specifieke dames- en herenmodellen in de collectie. Door met breedtematen te werken wordt iedereen individueel bediend. Tijdens de laatste stap gaat de klant op een meetkarton zitten en wordt er een drukbeeld van de zitbotjes gemaakt. Met een laser kunnen de buiten- en middenmaten afgelezen worden en vervolgens adviseert de software het ideale zadel qua maat en type. Dus als ook u last heeft van zadelpijn, kom dan gerust eens langs bij Pot Tweewielers en doe de gratis zadelmeting, zodat wij ook u een perfecte oplossing kunnen aanmeten.

De zadelcollectie van SQ-lab bestaat uit zadels voor de dagelijkse, recreatieve, race- en atb-modellen.

Prostaat zadel

Dit is het ISM zadel met het grootste oppervlakte. Voor veel mensen komt dit zadel als geroepen. Zitproblemen op de fiets om wat voor reden dan ook? Met dit zadel stapt u weer vrolijk op de fiets. Geschikt voor elke fietser, zowel voor mannen als voor vrouwen. Door de perfecte doorbloeding van het onderlichaam behoren veel klachten tot het verleden.

Ook al veel zadels uitgeprobeerd, maar niets hielp? Dit is het laatste zadel dat u koopt! 

Ontworpen door iemand die opnieuw durfde te denken, met als resultaat een uniek zadel waarop je zo prettig zit dat je je zult afvragen waarom het zolang heeft moeten duren voordat dit werd uitgevonden! Een dikke laag ISM foam zorgt voor een zeer prettig en zachte zit!

Breedte

Zadels bestaan in verschillende breedtematen. De passende breedte van een fietszadel wordt bepaald door de breedte tussen de zitbeenknobbels en de fietshouding.

Een zadel moet het lichaam op de juiste plaats (de zitbotjes) ondersteunen. Bij vrouwen staan die zitbotjes iets verder uit elkaar dan bij mannen.

Bij mannen is er meestal sprake van een afstand tussen circa 9 tot 14 cm,
vrouwen met een afstand tussen de 11 en 15 cm bredere bekkens hebben. Vrouwen zijn daarom meestal gebaat bij bredere zadels, met een korte en smalle neus, anders ontstaan er wrijvingsklachten bij de dijen en de schaamstreek.

Een te smal zitoppervlak betekent extra druk en een verminderde doorbloeding.

Zithouding

Daarnaast speelt ook de fietshouding een belangrijke rol. Hoe verder voorovergebogen, hoe smaller het zadel moet zijn om te voorkomen dat de benen er tegenaan schuren. Op een mountainbike en een racefiets zit de fietser doorgaans voorovergebogen en liggen de drukpunten van het zitvlak vooraan op het fietszadel. Daarom zit op koersfietsen, mountainbikes en hybrides altijd een lang, smal model. Om het energieverlies zo klein mogelijk te houden, is de vering van het fietszadel minimaal. Op een mountainbike is een wat breder zadel prettiger, omdat veel fietsers in het terrein nog wel eens rechtop gaan zitten.

Toerfiets- en stadsfietszadels zijn doorgaans korter en breder, en meestal voorzien van veringen. Bij de vering is keus uit spiraalveren  of elastomeer blokken.

Een zadel loopt meestal in een punt uit, zodat het niet tegen de benen schuurt. Die punt zorgt er voor dat het lichaam de fiets in balans kan houden. Zadels zonder punt die bedoeld zijn om de druk op de genitaliën te verminderen, of zoals de ouderwetse ‘rokzadels’ die er moesten voor zorgen dat dames kunnen fietsen zonder de rok te kreuken, worden minder comfortabel gevonden omwille van de verminderde stabiliteit en stuurvaardigheid.

Het doel van uitgesneden of gespleten fietszadels is om de druk op de genitale zone te verminderen. Het materiaal is op die plaats uitgesneden. Het bekken kantelt ook lichtjes naar voor, wat de lage rugbelasting vermindert. Het kleinere steunvlak kan op den duur wel irritatie veroorzaken. Ook worden deze zadels door sommige mensen als minder comfortabel of minder stabiel ervaren.