
De Pinion P1.18 is een versnellingssysteem met 18 versnellingen die in het midden van de fiets gepositioneerd is.
De versnelling werkt op het principe van een versnellingsbak van een auto en is ontwikkeld door 2 ingenieurs die bij Porsche hebben gewerkt. Het Pinion systeem is onderhouds arm een keer per jaar of 10.000 km moet de olie worden ververst.
De versnellingen schakelen met tussen stapjes van elk 11,5% en liggen lekker dicht bij elkaar, terwijl het totale versnelling bereik nog groter is dan bij een derailleursysteem
Eenvoudige bediening
Je schakelt met een draaihandvat waardoor je in één handomdraai meerdere versnellingen op en af kan schakelen en de Pinion schakelt ook wanneer de pendalen niet draaien.
De indexering (de klik) van de versnellingen zit in de versnellingsbak en niet in de draaigreep. Versnellingen afstellen behoort dus tot het verleden! Dus zeer betrouwbaar.
Onderhoudsvriendelijk
Alle draaiende delen van de Pinion-bak zijn afgesloten van de buitenlucht. De versnellingsbak heeft dus geen last van water en vuil.
Bijkomend voordeel van de Koga met het versnellingssysteem van Pinion is dat deze met een Gates Beltdrive uitgerust is. De tandriem-aandrijving van Gates is schoon, stil en bijzonder duurzaam. De tandriem hoeft niet gesmeerd te worden en loopt altijd soepel.
De voordelen op een rijtje:
Pinion P1.18
- Zeer groot bereik van 636%
- Kleine tussenstapjes van 11,5%
- Maar liefst 18 versnellingen
- Gaat zeer lang mee
- Zeer onderhoudsarm
- Loopt zeer licht
Nadelen:
- Gewicht
We hebben de Koga Signature WorldTraveller29 met Pinion in de winkel. Tevens hebben wij ook een fiets met Rohloff naaf en Gates Beld staan.