Menu Sluiten

De Rohloffnaaf:

Eigenschappen

De Rohloffnaaf is uniek, uiterst betrouwbaar en heeft een zeer groot bereik qua versnellingen, vergelijkbaar met een derailleur systeem. De onderlinge stapjes tussen de versnellingen zijn vrijwel  gelijk met 13.5%.

Degelijk

Ook tijdens vervoer van je fiets kan er weinig gebeuren, je hebt immers geen derialleur die kan verbuigen

Geen grote stappen

De stapjes tussen de versnellingen zijn steeds tussen 13,5% en 13,7%

Een Rohloff naaf is symmetrisch gespaakt wat inhoud dat de naaf midden in de velg staat. Alle spaken zijn gelijk van lengte, waardoor er bijna nooit problemen zijn met spaakbreuk.

Voordelen:

Stilstaand terugschakelen

Dit is een erg groot voordeel en erg praktisch. Je staat voor een kruising of wilt heuvel op en hebt nog niet teruggeschakeld. Het kan zijn dat je bent vergeten te schakelen.

Met een Rohloffnaaf is het geen probleem ook niet als je stilstaat.

Onderhoudsarm

Het grote voordeel is dat deze naaf nagenoeg onderhoudsvrij is. De kettinglijn is altijd recht waardoor er geen zijdelingse krachten op worden uitgeoefend. De Rohloff-naaf hoeft maar één keer per jaar of iedere 5.000 kilometer met olie gespoeld te worden.

Nadelen:

Inrijden

In de 6e en 7e versnelling maakt de Rohloff-naaf hij een iets meer geluid. Dat wordt later iets minder maar zal altijd zo blijven. Van 8 naar 7: kracht terugnemen. Het schakelen tussen de 7 en 8 gaat wat minder als je gewoon doortrapt.

Daarom moet je dan even wat kracht terugnemen anders schiet hij in de 14e versnelling (erg zwaar). Vanaf 8 schakel je alleen de versnellingen en gaat het soepel. Alle andere versnellingen kunnen in principe onder volle kracht geschakeld worden. Na het inrijden kun je genieten van de stilte, met name tussen de 8 tot en met 14. De 8 tot en met 14 zijn ook de meest efficiënte posities. De 11e versnelling is het stilst en meest efficiënt en wordt de ‘direct drive’ genoemd.

Het zweten

De naaf kan altijd een klein beetje olie zweten, dit is echter geen lekkage. Zelf een Rohloff naaf zonder olie loopt nog probleemloos een jaar.