nieuwe, gebruikte (elektrische) fietsen, onderhoud en accessoires. 053 572 21 98
Tel nr.: 053 572 21 98

Schijfrem inremmen

Waarom een schijfrem inremmen:

zodra je een nieuwe fiets hebt of je remblokken van een schijfrem van de fiets hebt vervangen dan moet je deze inremmen.

Een schijfremblok is gemaakt van een hars met daarin kunstof of metaal deeltjes. Door de remmen in te remmen verleng je de levensduur van de blokken aanzienlijk, ook wordt de remkracht beter doordat de remblok zich “zet” naar de remschijf.

Wat gebeurt er bij een schijfrem inremmen:

Als je een schijfremblok inremt wordt deze zeer warm, de hars en het kunstof of metaal smelt onder de hoge temperatuur samen. Het hars verhard en daardoor verleng je de levensduur van het remblok enorm.

Tip:

  • Neem een set ingeremde remblokken mee zodat je nooit zonder ingeremde remblokken zit.
  • Gebruik nooit oude blokken op een nieuwe schijf.

 

Hoe rem je een remblok in:

Bij navraag bij de diverse schijfrem leveranciers, waaronder Shimano, Avid, Trekto en Magura kregen wij overal ongeveer het zelfde antwoord.
De remblokken rem je in door de temperatuur te laten stijgen door wrijving op de schijf. Dit kun je het beste doen door met een snelheid van ongeveer 30 km/u te remmen naar 0 en dit 10 keer te herhalen vlak achter elkaar. Dit doe je voor zowel de voor als achterrem afzonderlijk. Dus niet met beide remmen tegelijk remmen.
Ook zou je van een heuvel kunnen afrijden de fiets in de kleinste versnelling zetten en geduurde de afdaling een rem intrekken en blijven doorfietsen zodat de rem goed warm wordt, hierna doe je de andere rem.