Menu Sluiten

Waarom een schijfrem inremmen:

zodra je een nieuwe fiets hebt of je remblokken van een schijfrem van de fiets hebt vervangen dan moet je deze inremmen.

Een schijfremblok is gemaakt van een hars met daarin kunststof of metaal deeltjes. Door de remmen in te remmen verleng je de levensduur van de blokken aanzienlijk, ook wordt de remkracht beter doordat de remblok zich “zet” naar de remschijf.

De remblokken rem je in door de temperatuur te laten stijgen door wrijving op de schijf. Dit kun je het beste doen door met een snelheid van ongeveer 30 km/u te remmen naar 0 en dit 10 keer te herhalen vlak achter elkaar. Dit doe je voor zowel de voor als achterrem afzonderlijk. Dus niet met beide remmen tegelijk remmen.
Ook zou je van een heuvel kunnen afrijden de fiets in de kleinste versnelling zetten en geduurde de afdaling een rem intrekken en blijven doorfietsen zodat de rem goed warm wordt, hierna doe je de andere rem.

Schijfremblokken inremmen

Wat gebeurt er bij een schijfrem inremmen:

Als je een schijfremblok inremt wordt deze zeer warm, de hars en het kunststof of metaal smelt onder de hoge temperatuur samen. Het hars verhard en daardoor verleng je de levensduur van het remblok enorm.

Hoe rem je een remblok in:

Bij navraag bij de diverse schijfrem leveranciers, waaronder Shimano, Avid, Trekto en Magura kregen wij overal ongeveer het zelfde antwoord.

De remblokken rem je in door de temperatuur te laten stijgen door wrijving op de schijf. Dit kun je het beste doen door met een snelheid van ongeveer 30 km/u te remmen naar 0 en dit 10 keer te herhalen vlak achter elkaar. Dit doe je voor zowel de voor als achterrem afzonderlijk. Dus niet met beide remmen tegelijk remmen.
Ook zou je van een heuvel kunnen afrijden de fiets in de kleinste versnelling zetten en geduurde de afdaling een rem intrekken en blijven doorfietsen zodat de rem goed warm wordt, hierna doe je de andere rem.

Tip:

  • Neem een set ingeremde remblokken mee zodat je nooit zonder ingeremde remblokken zit.
  • Gebruik nooit oude blokken op een nieuwe schijf.

Tip 1

Bij een fiets met schijfremen de rem nooit intrekken als er geen wiel of opvulblok in de rem zit, hierdoor kunnen de remblokken te ver naar buiten komen waardoor de zuigers beschadigen.

Tip 2

Plaats een fiets met schijfrem nooit onderste boven of langdurig op de zij. Bij sommige schijfremmen bestaat de kans dat er dan lucht in het systeem komt waardoor de rem minder of niet meer remt.

Tip 3

Vervoer de fiets altijd rechtop en voorkom zo problemen met je rem. Indien men de fiets vervoert met het wiel eruit plaats dan een vulblokje in de remklauw zodat de rem niet beschadigd.

Bijgeluiden schijfrem

Het is normaal dat als je remt geluiden hoort.

Door vuil op de weg regen en andere invloeden van buiten af kunnen de blokken en schijf vervuilen.

Daarom is het belangrijk dat er met regelmaat ook hard word geremd waardoor de blokken en schijf worden gereinigd.

Hierdoor reduceren de geluiden.

Piepende schijfrem

Een schijfrem kan piepen door invloeden van buitenaf. Let bij het reinigen van de fiets erop dat er geen poets of smeermiddel op de schijf komt ook een schijf aanraken met uw vingers kan vettigheid achterlaten.

Vaak is na een paar keer hard remmen de vervuiling weer weg waardoor de bijgeluiden verminderen.

Indien de blokken en schijf te vettig zijn kan het zijn dat dit niet meer helpt en de blokken en soms ook de schijf vervangen dienen te worden.

Metalen geluid

Zodra de blokken bijna geheel versleten zijn krijg je een metaal schurend  "waarschuwings" geluid te horen, dit betekend dat de blokken versleten zijn en vervangen dienen te worden.